Rozmazują szminkę i przypominają o cytologii

Rita Ora, Georgia May Jagger, Monika Olejnik – co je łączy? Wszystkie panie wzięły udział w akcji #SmearForSmear i umieściły w internecie zdjęcia, na których pozują z rozmazaną szminką. Kampania ma na celu uświadomienie kobietom, że regularne badania cytologiczne pozwalają na wczesne wykrycie raka szyjki macicy.

Każdy sposób na to, by promować badania cytologiczne, jest dobry. Jeśli rak szyjki macicy zostanie odpowiednio wcześnie wykryty, to prawie w 100% przypadków jesteśmy w stanie go wyleczyć. Śmiertelność na ten rodzaj nowotworu jest w Polsce tak duża tylko dlatego, że brakuje u nas świadomości, jakie znaczenie ma regularna cytologia. A to przecież proste, bezbolesne badanie – mówi dr n.med. Karolina Waleśkiewicz – Ogórek, specjalista położnictwa i ginekologii, współpracujący z Fundacją Rosa w ramach kampanii Rakoobrona, koncentrującej się na promocji profilaktyki przeciwnowotworowej wśród młodzieży.

Profilaktyka onkologiczna w takiej formie przemawia do wyobraźni. Im więcej tego rodzaju akcji, tym lepiej. Młode kobiety powinny traktować badania cytologiczne jako element zdrowego trybu życia. Jako organizatorzy kampanii edukacyjnej m.in. na temat raka szyjki, natychmiast przyłączyliśmy się do akcji. – dodaje Martyna Niewójt szefowa kampanii Rakoobrona.

Program Rakoobrona jest skierowany do młodzieży w wieku 14-19 lat i przewiduje zajęcia edukacyjne w szkołach – w wymiarze 1 godziny lekcyjnej, dla uczniów klas II i III szkół gimnazjalnych oraz I-III szkół ponadgimnazjalnych. Dla placówek, które wyrażą zainteresowanie programem, Fundacja Rosa przygotowała profesjonalne materiały edukacyjne, opracowane w atrakcyjnej dla młodych ludzi formie. Materiały są przekazywane bezpłatnie. Do programu mogą się zgłaszać szkoły z całej Polski.

Więcej o kampanii Rakoobrona: https://www.rakoobrona.pl/