Rak=obrona. Startuje RAKOOBRONA

Najnowsza kampania edukacyjna realizowana przez Fundację Rosa i Fundację Onkologiczną Dum Spiro-Spero – RAKOOBRONA – rozpoczęła się dziś w Warszawie prezentacją raportu dotyczącego świadomości profilaktyki onkologicznej wśród młodzieży. Jak pokazuje raport przygotowany przez organizatorów programu, braki w wiedzy młodzieży są co najmniej niepokojące.

Głównym celem badania było zrekonstruowanie stanu wiedzy dotyczącej chorób nowotworowych wśród młodzieży szkolnej (gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej). Raport prezentuje zaskakujące dane: choroba nowotworowa jest przez uczniów postrzegana jako choroba nie tylko tragiczna, ciężka i nieprzewidywalna, ale również silniejsza od chorego.1 Ponad połowa ankietowanych uczniów uważa, że większość nowotworów złośliwych jest nieuleczalna.2 Tylko 10,4% wszystkich uczniów podało wyłącznie odpowiedź lub odpowiedzi poprawne na pytanie „Czy wiesz, co to jest rak szyjki macicy?”.3 Tylko 38% uczniów równolegle wie, co to jest czerniak i jest w stanie poprawnie wskazać jego objawy.4 46% osób proszonych o opisanie osoby chorej na nowotwór złośliwy opisuje ją jako osobę wycieńczoną lub podatną na infekcję.

Wyniki badania komentuje prof. dr hab. Jacek Jassem: - Wyniki raportu są jeszcze bardziej niepokojące, jeśli zestawi się je z danymi dotyczącymi zachorowań na nowotwory i ich profilaktyki. 70% palaczy zaczyna palić już przed ukończeniem 18 roku życia. Ponad 20% gimnazjalistów w Polsce uzależnionych jest od palenia papierosów; szacuje się, że połowa z nich umrze przedwcześnie z powodu chorób odtytoniowych (m.in. raka płuca). W 2010 roku w Polsce częstość zachorowań na nowotwory szyjki macicy była o około 15% wyższa niż średnia dla krajów Unii Europejskiej, a umieralność z powodu tego raka w Polsce jest o 70% wyższa niż przeciętna w państwach Unii. W Polsce co roku odnotowuje się 3000 zachorowań na czerniaki, a aż 80% chorych umiera z powodu tej choroby. Liczba zachorowań na czerniaka w Polsce podwaja się co 10 lat – tłumaczy prof. Jassem.

Prof. dr hab. Mariusz Bidziński dodaje: - Edukacja w zakresie profilaktyki onkologicznej jest szczególnie ważna u młodych ludzi. Edukacja od najmłodszych lat pozwala zwracać uwagę na problem, który jest przez młodych ludzi bagatelizowany. Edukacja młodzieży w kierunku przeciwdziałania chorobomnowotworowym powinna być stałym elementem systemowego podejścia do rozwiązywania problemów onkologicznych w Polsce.

Jako antidotum na brak elementarnej wiedzy o nowotworach powstał ogólnopolski program edukacyjny dla młodzieży II i III klasy gimnazjum oraz klas I-III szkół ponadgimnazjalnych – RAKOOBRONA. Ma na celu – za pomocą języka młodzieży i narzędzi, z których młodzież korzysta – edukację w obszarze profilaktyki nowotworowej związanej z trzema typami nowotworów: rakiem płuca, rakiem szyjki macicy i czerniakiem.

- W świadomości młodych ludzi ma zagościć najprostsza asocjacja – rak=obrona. Właśnie dlatego projekt nazywa się Rakoobrona – tłumaczy Mariusz Bober, prezes Fundacji Rosa. I wyjaśnia: - Dlaczego postawiliśmy na hasło: „Najlepszy czas na działanie jest TERAZ!”? Ponieważ odpowiednie kształtowanie nawyków prozdrowotnych u młodzieży minimalizuje ryzyko wystąpienia groźnych chorób onkologicznych w przyszłości.

Narzędziem budowania świadomości profilaktyki nowotworowej wśród młodzieży jest lekcja pokazowa przeprowadzona w każdej ze szkół, która przystąpi do programu. Jej najważniejszym elementem będzie film dokumentalny pod tytułem „Gra z rakiem”, pokazujący zmagania z nowotworem trojga różnych ludzi. Jedną z bohaterek jest Katarzyna Markiewicz, znana z programu The Voice of Poland chora na nowotwór wokalistka, która przez ostatni rok życia była podopieczną Fundacji Onkologicznej DUM SPIRO-SPERO izdecydowała się wesprzeć akcję zanim przegrała z chorobą.

Prezes Fundacji Onkologicznej DUM SPIRO-SPERO, Magdalena Kręczkowska: - Pokazujemy prawdziwe historie ludzi, odwołujemy się do wyobraźni, pokazujemy idoli młodzieży w walce z chorobą. Tylko angażując młodzież emocjonalnie, mówiąc o cierpieniu, śmierci, o tym, jak bardzo perspektywa śmierci zmienia optykę, możemy dotrzeć do młodzieży z przekazem programu - Najlepszy czas na działanie jest TERAZ! Młodzież nie chce słuchać o bólu, cierpieniu, śmierci, bo myśli, że jej to nie dotyczy, że jest jeszcze za wcześnie na myślenie o chorobach, bo młodość to czas cieszenia się życiem. Tymczasem młodzi ludzie muszą zrozumieć, że świadomość tego, jak wiele w życiu odbiera choroba oraz aktywne przeciwdziałanie jej może uratować ich życie dodaje Kręczkowska. I przytacza poruszającą historię: - Mój dziadek był żołnierzem Armii Krajowej. Podczas wojny był katowany na Gestapo do tego stopnia, że w wyniku bicia częściowo stracił wzrok. Po wojnie założył rodzinę i szczęśliwie wychował dwójkę dzieci. Przez wiele lat, w zasadzie do końca, palił papierosy. Zachorował na raka płuca i umierał w tak wielkim cierpieniu, że – dusząc się – wyznał, iż gdyby wiedział jak okrutna spotka go śmierć wolałby umrzeć wtedy, na Gestapo. Te słowa zostaną w mojej pamięci na zawsze.

Ambasadorkami projektu są Ilona Klejnowska, projektantka mody i Marysia Gaj, 17-letnia utalentowana studentka, która dzięki swojej determinacji dostała się na medycynę na prestiżowy Princeton University. Jej motywacją było wyhodowanie nowego serca dla chorej siostry. – Projekt mówi językiem młodych ludzi o ich potencjalnych problemach. Zdecydowałam się go wesprzeć, bo w nowoczesny i odważny sposób nagłaśnia tematy, o których nie mówi się często. Specjalnie na potrzeby akcji zaprojektowałam ręcznie farbowaną koszulkę z logo akcji – to sposób na pokazanie, że moda na dbanie o swoje zdrowie może mieć też swój wyraz w codziennym życiu – tłumaczy Klejnowska.

Więcej informacji udzielają:

Katarzyna Galewska, tel.: 519 054 757, e-mail: katarzyna@fundacjarosa.pl

Edyta Janczewska-Zreda, tel.: 506 378 533, e-mail: e.janczewska@coronacivica.pl

1 Raport „„RKBN” – badania ankietowe dla Fundacji Rosa. Raport diagnostyczny MorrisMarlowe”, strona 11  
2 Raport „„RKBN” – badania ankietowe dla Fundacji Rosa. Raport diagnostyczny MorrisMarlowe”, strona 15  
3 Raport „„RKBN” – badania ankietowe dla Fundacji Rosa. Raport diagnostyczny MorrisMarlowe”, strona 36  
4 Raport, „„RKBN” – badania ankietowe dla Fundacji Rosa. Raport diagnostyczny MorrisMarlowe”, strona 30